تبلیغات اینترنتی
نوشتن، ترس پيش از امتحان را كاهش مي‌دهد
روانشناسی،داستان،...
روانشناسی،داستان،...

نوشتن، ترس پيش از امتحان را كاهش مي‌دهد

روانشناسان دانشگاه شيكاگو روش ساده‌اي را براي كاهش ترس از امتحان توصيه مي‌كنند. آنها به اين نتيجه رسيده‌‌اند كه اگر پيش از امتحان ترس‌هايمان را بر روي كاغذ بياوريم ترس‌كاهش پيدا مي‌كند و نتيجه‌ي بهتري به دست مي‌آوريم.

افزايش ضربان قلب، بي‌خوابي و مغزي كه انگار ديگر كار نمي‌كند از علائمي است كه بسياري آنها را پيش از انجام يك آزمون تجربه كرده‌اند. ترس از امتحان باعث كاهش تمركز مي‌شود و مانند فيلتري در حافظه دست‌يابي مجدد به آنچه كه فراگرفته شده را دشوار مي‌سازد.

چگونه مي‌توان آزمون‌ها را از احساسات منفي رها كرد؟ چگونه مي‌توان با تمركزي بيشتر، از نتيجه‌ي بهتري برخوردار شد؟

پاسخ اين سئوال‌ها را سيان بايلوك و جراردو راميرز، دو روانشناس دانشگاه شيكاگو، پس از انجام يك آزمايش تحقيقاتي ارائه كرده‌اند. به عقيده‌ي آنان براي رهايي از ترس امتحان بايد اضطراب‌هاي خود را بر روي كاغذ بياوريم.

اين محققان گروهي از دانشجويان را براي انجام آزمايش‌هاي خود انتخاب كرده و از آنها خواستند، در دو امتحان تستي رياضي پياپي شركت كنند.

در نخستين مرحله تنها از دانشجويان خواسته شد، نهايت تلاش خود را براي يافتن پاسخ‌هاي صحيح به كار ببرند. در دومين مرحله فشار بيشتري بر دانشجويان وارد آمد تا اين مرحله حالت امتحاني جدي به خود بگيرد.

محققان به دانشجويان گفتند، در صورت برخورداري از نمره‌ي بالا مي‌توانند، به عنوان پاداش پول دريافت كنند. همچنين اين نمره با نمره‌ي دانشجويي ديگر جمع خواهد شد و بنابراين نمره‌‌ي جداگانه‌ي هر دانشجو بر روي ميانگين نتيجه‌ي اين امتحان تأثير خواهد گذاشت. افزون بر اين به دانشجويان گفته شد كه از آنها به هنگام انجام اين امتحان فيلم‌برداري مي‌شود.

دانشجويان را به ۳ گروه تقسيم كردند. اولين گروه بايد ۱۰ دقيقه منتظر دريافت برگه‌ي امتحان مي‌ماند بي‌آنكه كاري كند.

دانشجويان دومين گروه بايد در اين ۱۰ دقيقه در باره هر چه كه مي‌خواستند مطلبي مي‌نوشتند، غير از اين امتحان.

اما از سومين گروه خواسته شد كه در اين مدت راجع به احساساتشان در مورد اين امتحان بنويسند.

نتايج اين تحقيق

دانشجويان گروه اول كه در ۱۰ دقيقه‌ي پيش از امتحان دست به هيچ كاري نزدند و همچنين دانشجويان گروه دوم كه راجع به مسايل مختلف نوشتند در مرحله‌ي دوم نتيجه‌‌اي بدتر از مرحله‌ي اول به دست آوردند.

اما گروه سوم كه ترس‌ها و احساسات مربوط به اين امتحان را بر روي كاغذ آورد، به مراتب نمره‌ي بهتري نسبت به مرحله‌ي اول كسب كرد.

اين تحقيق را محققان بر روي دانش‌آموزان يك دبيرستان نيز انجام داده‌اند. در اين مورد نيز نتيجه‌اي مشابه به دست آمد. نتيجه‌اين بود كه نوشتن ترس‌هاي مربوط به امتحان نهايي باعث شد كه اين دانش‌آموزان هم نمره‌ي بالاتري به دست بياورند.

محققان همچنين بر اين نظرند كه نوشتن ترس‌ها در هر مورد كه باشد موجب مي‌شود كه ترس كاهش پيدا كند.

كساني كه عادت كرده‌اند، قسمت‌هايي از زندگي خود را در دفترچه‌اي به نام "خاطرات" بنويسند، آگاهانه يا ناآگاهانه از اين مسئله بهره‌ خواهند برد، چرا كه نوشتن احساسات ناخوشايند، شدت آنها را كاهش مي‌دهد.


موضوعات
پيوندها